Helmikuu 2023

7.2.2023

Minulla on teille tiedotettavaa. Osahan sen jo tietääkin. Aloitin 1.2.2023 virallisesti Varhan tehyläisenä päätoimisena pääluottamusmiehenä. Pesti kestää tämän vuoden loppuun asti. Syksyllä käydään luottamusmiesvaalit ja katsotaan sitten, jatkuuko tämä työ vai mitä ensi vuonna tehdään.

Nyt olen kokoaikaisesti luottamusmies. En ole hoitotyössä terveyskeskuksessa, se helpottaa. Pystyn ja ehdin keskittymää paremmin edunvalvonta asioihin. Meitä on yhteensä kymmenen tehyläistä päätoimista pääluottamusmiestä koko Varhan alueella. Viisi sairaalapalveluissa sekä viisi sote-keskuspalveluissa ja ikääntyneiden palveluissa. Kaikki luottamusmiehet jatkavat edelleen luottamusmiehinä. Heidän ajankäyttöään neuvotellaan helmikuuna aikana. Tehyllä on Varhassa noin 90 luottamusmiestä, eli olemme me melkoinen organisaatio.

Minun alueeni on Naantali, Raisio, Rusko ja kaikki siitä kohti Satakunnan rajaan asti. Akselin kunnat, Laitila, Uki, Vehmaa, Kustavi ja Taivassalo. Mahdanko edes vielä tietää mitä kuntia tähän alueeseen kuuluu.

Tällä alueella meitä luottamusmiehiä on minun lisäksi (jatkossa nimikkeellä luottamusedustajia) Kirsi Viljanto Naantalista, Ulla Soinio ja Nina Päivölä Raisiosta, Hanna Vaaraslahti Laitilasta ja Päivi Nikunsaari Uudestakaupungista. Yritämme tehdä paljon yhteistyötä. Uskon, että tästä tulee antoisa yhteistyökuvio.

Kerroinkin aiemmin, että Varsinais-Suomessa Tehyn päättävin elin tällä hetkellä on Rake-ryhmä. Ja heistä ammattiosaston puheenjohtajat. Puheenjohtajilla on päätösvalta, eli jos pitää äänestää, vaikka jostakin sopimuksesta tai henkilöstövallinnoista, ammattiosaston puheenjohtajat ovat äänivaltaisia. Äänimäärä menee ammattiosaston jäsenmäärän mukaan. Jokaista alkavaa 1000 jäsentä kohden on yksi ääni.  Meidän ammattiosaston puheenjohtajana toimii Niina Nukari ja varapuheenjohtajana Minna Louhi-Holmström. Varhaan siirtyminen muutti ammattiosastojen päätöksenteon. Rake-ryhmän on päättänyt neuvottelijat, jotka neuvottelevat työnantajan kanssa muun muassa sopimuksista ja henkilöstöeduista. Neuvottelijat esittelevät sopimukset ammattiosastojen puheenjohtajille. Puheenjohtajat esittävät ja tiedottavat omia ammattiosastojaan. Ennen jokainen ammattiosasto luottamusmiehineen neuvotteli kunnissaan omat sopimuksensa ja etunsa itse. Nyt sellainen aika on historiaa.

Tehy suunnittelee ammattiosastorakenteen muuttamista. Nyt kun meillä on 18 ammattiosastoa yhden työnantajan alla, pitää tehdä muutoksia. Keventää hallinnollisia asioita. Tehyläisten toiminta ei kuitenkaan saa ajautua liian kauas tehyläisistä jäsenistä. Rake-ryhmä on jo miettinyt ammattiosastorakennetta ja tulee kevään aikana jatkamaan pohdintaa. Palaan tähän aiheeseen keväämmällä.

Mitä tällä hetkellä neuvotellaan: Koronakorvausneuvottelut alkoivat maanantaina ja jatkuvat nyt nopealla tempolla. Teimme luottamusmiehille kyselyn, miten ja kuka kunnissa on hoitanut koronapotilaita. Valtakunnansovittelijan esitys oli perusterveydenhuoltoon aika nihkeä. Hoito- ja vanhuspalveluihin korvauksia esityksen mukaan onneksi olisi tulossa. Yhteistoimintasopimusta ollaan rakentamassa. Muutaman luonnoksen olen saanut itsenkin luettavasi. Hammaspäivystyssopimus hoitajien ja suuhygienistein kohdalta todettiin ammattiosastojen puheenjohtajiston kokouksessa hyvin epätasapuoliseksi lääkäreihin verrattuna. Matkakorvauksista, eikä varallaolosta ollut mainintaa, joten sopimus päätetiin irtisanoa.

Edelleen minuun saa olla yhteydessä ja pitää olla. Toivon, että pidätte minua ajan tasalla. Onhan tämä niin suuri ja valtava muutos ettei millään meinaa perässä pysyä. Joudun itsekin etsimään tietoa, kuka olikaan henkilöstöpäällikkö, johon olen yhteydessä. Kunnes tajuan.. aijuu, hän olikin vain sote-keskuksien henkilöstöpäällikkö. Opettelua ja uutta tulee joka päivä valtavasti.

Hymy korviin ja katse tulevaisuuteen, päiväkin on jo selvästi pidentynyt. Kesä on ihan oven takana!

-Reetta-

reetta.m.tanila-jarvinen@varha.fi