syyskuu 2022

29.9.2022

Aika rientää, tätä vuotta on jäljellä enää vain kolme kuukautta! Uudistus lähestyy ja sotehenkilöstö siirtyy hyvinvointialueen palvelukseen. Eli meistä tulee VARHAlaisia. YT-neuvottelut ovat viime viikolla käynnistyneet. Pääluotamusmiehille esitettiin listaus siirtyvistä henkilöistä. No, mitä siirtyminen hyvinvointialueelle käytännössä tarkoittaa? Käy lukemassa lisää Hyvinvointialueille siirtyminen | Tehy. Siirrymme liikeenkuovutuksella vanhoina työntekijöinä. Alkuun muutokset ovat enemmänkin hallinnollisia. Palkan maksaa hyvinvointialue. Meiltä poistuu Populus-ohjelma, tilalle tulee Prima. Se vaatii ensin esimiehiltä opettelua. Henkilöstö tulee näillä näkymin joulukuussa tutustumaan Primaan ja näkemään omat tietonsa. Ne onkin sitten syytä käydä tarkistamassa. Meitä on 23 200 henkeä siirtymässä, jotain virheitäkin voi osua kohdalle. Palkanmaksupäivä muuttuu. Se tulee jatkossa olemaan vakituisilla aina kuukauden 15. päivä ja sijaisilla kuun viimeinen päivä. Lisät maksetaan myös kuun viimeinen päivä.  Kaikki ylityötunnit pitäisi pitää ennen vuoden vaihdetta pois, tai ne maksetaan. Lomat ja säästövapaat siirtyvät hyvinvointialueelle. 2022 lomat täytyy tallentaa viimeistään marraskuussa. 2023 lomasuunnitelmat tehdään oman esimiehen kanssa, ne tallennetaan sitten siihen uuteen Prima-ohjelmaa. Ota seurantaa sivu www.vshyvinvointalue.fi.

Palkkaharmonisaatio odottaa työmarkkinapäätöstä. Näillä näkymin palkkaharmonisaatiota ei tule lainkaan vuonna 2023, sitä ehditään valmistella vasta vuodelle 2024. Ja millainen harmonisaatio se meille naantalilaisille on, tuskin kovin suuri. Meillä on käytännössä aika saman suuntaiset palkat naapurikuntien kanssa. Turun palkat ovat maakunnan huonoimmat, eli heille on tiedossa isompia korotuksia. Asiasta lisää joskus sitten, kun sen aika on.

Keikkatyön tekeminen jatkossa hyvinvointialueella on myös mielenkiintoinen yhtälö. Olemme samalla työnantajalla, joten lepoajat pitää täyttyä, työaikalakia pitää noudattaa ja kaikki muualla VARHAssa tehty työ on lisä- tai ylityötä.

Käyttäjätiedot ja sähköpostit ovat tulossa meille syksyn aikana. Etunimi.sukunimi@varha.fi

Käykää katsomassa 27.9. henkilöstötreffit www.vshyvinvoitialue.fi/henkilostolle, henkilöstötreffit ovat kaksi viikkoa katsottavana. Seuraava henkilöstötreffi livelähetyksenä on 1.11. klo 10.

Mitä muuta on käynnissä? HVA:n yhteistoiminnassa käsitellään henkilöstöetuuksia. Niistä on lähtenyt ammattiosastoille ja puheenjohtajille kysely, millaisia etuuksia toivotaan. Ammattiosaston hallituksilta toivotaan pikaisia vastauksia, jotta neuvottelijoilla on kattavaa tietoa koko kentältä. HVA on kerännyt kaikkien työnantajien henkilöstöetuuksia yhteen ja kuinka paljon niihin on käytetty rahaa per/henkilö. Vaihtelu työnantajien välillä on ollut melko suurta. Mielenkiinnolla jäädään odottelemaan millaiseen ratkaisuun he päätyvät. Yhteistoiminnassa tehdään myös yhteistoimintasopimus tämän syksyn aikana. Sopimus märittelee muun muassa työsuojelun, henkilöedustuspaikat ja määrän.

Aluevaltuusto hyväksyi viime viikolla Varhan strategian. Tällä viikolla hallitus on päättänyt kiireellisellä aikataululla alustavasti tulevien vuosien investoinneista. Hallintosääntöä kirjoitetaan ja palvelustrategiaa aloitellaan. Uusia virkoja on perustettu ja perustetaan, ne ovat tulossa hakuun. Eli monia isoja tärkeitä asioita on päätöksen ja suunnittelun alla. Valmistelijoilla pitelee kiirettä!

Mitä tapahtuu ammattiosastoille, siitä ei vielä ole suunnitelmaa. Meillä on syyskokouksessa hallitusvaalit, jossa valitaan seuraavaksi kolmeksi vuodeksi puheenjohtaja ja hallitus. Lähde ihmeessä mukaan, olet aitiopaikalla kuulemassa ja päättämässä asioista. Tehy päätti, että luottamusmiesvaalit siirtyivät vuodella eteenpäin. Tilanne on haasteellinen ja on tärkeää, että hyvinvointialueelle on kokeneita siirtyviä luottamusmiehiä.

Varhaiskasvatuksen tehyläiset jäävät kaupungin työntekijöiksi. He ovat edelleen meidän siirtyvien kanssa samassa ammattiosastossa. Vuoden alusta minä en voi olla enää vakan luottamusmiehenä, koska ei ole mandaattia neuvotella Naantalin kaupungissa. Vakalla on onneksi varapääluottamusmies Johanna Lehmuskoski, joka palaa (toivottavasti) työvapaalta huhtikuun alussa. Infoillaan myös vakan asioista, kun ne alkavat selviämään.

Pari sanaa Tehyn ja Superin neuvottelutilanteesta. Bulevardin neuvotteluista ei juuri ole tihkunut tietoja. Eduskunta äänesti meille pakkolain ja siirsi hoitajamitoitusta porrastetusti... Uskon, että olette seuranneet asiaa silmätarkkana. Näyttää siltä, että yliopistosairaaloiden edessä on ollut matkailuautoja parkissa. Siellä on käytetty ahkerasti kynää ja paperia. Seuratkaa Tehyn nettisivuja ja somea. Jos haluat olla ajanhermoilla, niin ota seurantaan Millariikan Twitter. Hänen instasta saa myös paljon hyödyllistä ajankohtaista tietoa.

Niin ja oikein mukavaa piknik-risteilyä niille, jotka sinne lähtevät. Ilmoittautuneita oli reilut 30.

Lomailen 3-10.10.2022. Johannan työloma hieman sekoitti minua, enkä ole muistanut sopia luottamusmies Tiia Päivölän esihenklön kanssa Tiian ajankäytöstä. Eli kiireellisissä asioissa voit ottaa Tiian yhteyttä sähköpostitse. Hän hoitaa asioita työnohella. Jos sinulla ei ole hätä-kiire, voit laittaa minulle sähköpostia, vastaan lomalta palattuani.

Tiian sähköposti on tiia.paivola@naantali.fi

Kuulaita ja syksyisiä päiviä kaikille, voikaa hyvin <3