Tammikuu 2023

Blogi 19.1.2023

On menossa 19. päivä Varhassa. Suuressa kuvassa siirtyminen on onnistunut hienosti.  Palkanmaksu vakituisille onnistui 13.1 hyvin. Omalle kohdalla ei kaikki mennyt aivan putkeen. Sain kuitenkin eilen sähköpostin, jossa kerrottiin, että palkka korjataan tammikuun viimeinen päivä. Se on ok.

En olisi voinut uskoa, että hyvinvointialueelle siirtyminen rampauttaa toimivan Naantalin terveyskeskuksen toiminnan näin nopeasti. Siirtyminen Aluepegasokseen on aiheuttanut suurta toiminnallista hitautta ja ongelmaa. Työkalut ovat tällä hetkellä puutteelliset. Odotamme korjausta. Korjauksen tekeminen on hidasta. Ymmärrämme, kysehän on niin valtavan suuresta muutoksesta. Onneksi ongelmaan on tartuttu ja se on otettu vakavasti. Hoitajan työ on hankaloitunut. Vanhojen tietojen katselu on monien klikkauksien takana. Puhelut kestävät huomattavasti kauemmin kuin aikaisemmin. Kiireettömiä aikoja ei juurikaan ole näkyvissä. Hoidon tarpeen arviointi pitää tehdä tarkasti ja hyvät kirjaukset ovat kuultakin kalliimmat. Meillä Naantalissa lääkärit ovat tehneet valtavasti työtä vuosien saatossa. Nyt näyttää siltä, että lääkäreiden sietoraja on saavutettu.

Kotihoidon puolella sairaanhoitajilla työnkuorma lisääntyi vuodenvaihteen jälkeen. Kaikille vanhoille asiakkaille pitää tehdä uudelleen palveluntarpeen arvio, koska kriteerit ovat nykyään yhtenäiset koko Varhassa. Ymmärsin, että siirtymäaika oli kotihoidon puolella myös haasteellista. Tietoja oli jonkin aikaa näkymättömissä. Ja jouduttiin tekemään joitain asioita käsin ja paperille. Mutta kaikesta kuitenkin selvittiin kunnialla.

Olen edelleen hieman ”eksyksissä”. Missä organisaatiossa kukin työntekijä on ja kuka on kenenkin esihenkilö. Kyllä se tässä alkaa pikkuhiljaa valkenemaan.

Varhaiskasvatus jäi kuntaan. Se tarkoittaa omalta osalta sitä, ettei minulla ole enää oikeutta hoitaa vakan lastenhoitajien asioita. (Edelleen vastaan kysymyksiinne). Eilen Varsinais-Suomen Rake-ryhmässä päätimme aloittaa vakan edunvalvonnan kehittämisen koko Varsinais-Suomen alueella. Turun Vakan pääluottamusmies kerää Tehyn aluetoimiston kanssa kokoon ryhmän, jossa ovat kuntien vakalaiset luottamusmiehet. Jollei kuntaan jäänyt luottamusmiestä, ryhmään osallistuu ammattiosaston puheenjohtaja tai vakalainen hallituksen jäsen. He kehittävät tämän kevään aikana alueen lastenhoitajien edunvalvontaa. Miten, mistä ja kuka hoitaa. Tiedotan, kun asiat etenevät.

JAKSAA JAKSAA <3

Reipasta tammikuun jatkoa. Valoa ja kevättä kohti mennään!

-Reetta-

reetta.m.tanila-jarvinen@varha.fi